سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتاق سرور چیست؟ چگونه آن را امن کنیم؟

به عبارت دقیق تر می‌توان گفت در یک اتاق سرور ممکن است ده سرور موجود باشد و این اتاق قسمتی از دیتا سنتر است که سرورهای کامپیوتر فعالیت خود را انجام می دهند.از انجایی که یک دیتا سنتر ممکن است شامل چندین اتاق سرور باشد که هر کدام جهت خدمات مختلفی استفاده می شوند.

در بحث راه اندازی و پشتیبانی شبکه در اصفهان افرادی که به اتاق سرور دسترسی داشته باشند می دانند سرورهای این اتاق معمولا شامل اجزای CPU اصلی هستند؛ و تجهیزات ورودی یا صفحه نمایش ندارند. مدیر شبکه قادر است سیستم ها را از طریق سیستم مدیریت سرور که معمولا خارج از اتاق سرور است کنترل کند و به آن دسترسی داشته باشد.

طراحی استاندارد اتاق سرور از اهمیت ویژه ای برخوردار است

مثال هایی از اتاق سرور

از دیتا سنترهای بزرگ جهان می‌توان به شرکت های گوگل، آمازون، علی بابا، ماکروسافت، فیس بوک و... اشاره کرد. یکی از این اتاق های سرور مرکز داده “Kolos” (کولوس) است که در مرزهای نروژ ساخته شده است. این دیتاسنتر با آب و باد نیرودهی می‌شود جز یکی از کم مصرف ترین هاست و به آن مرکز داده پاک می گویند.

با الگوبرداری ساده از این مثال های روش های راه اندازی یک اتاق سرور را برای شما شرح خواهیم داد.

نیازهای اولیه یک اتاق سرور

اتاق های سرور اولیه معمولا برای انجام کارهای شرکت استفاده می شد. این اتاق ها به منابع محاسباتی بزرگی مانند موتورهای جستجو و کاربردهای شبکه های اجتماعی و یا نرم افزارهای بانکداری نیاز داشتند.

عمده استفاده از اتاق سروراین است که نیروی الکتریکی، بک آپ، نور و تهویه هوا را تامین می کند و توسط یک یا چند ناظر سرور، کنترل خواهد شد. بعلاوه، اتاق های سرور، باید در برابر زلزله، آتش و بلایای طبیعی مقاوم باشد.

محل‌های قرارگیری اتاق سرور

بدو طراحی اتاق سرور باید محل قرارگیری این اتاق را مشخص نمود.

محل قرار گیری اتاق سرور، اولین مورد مهم، حتی قبل از بررسی طرح اتاق است. نظریه عمده طراحان این اتاق این است که اتاق سرور نباید جایی ساخته شود که یکی از دیوارهایش دیوار خارجی ساختمان باشد. از آنجایی که دیوارهای بیرونی هر ساختمان و یا پنجره های بیرونی ممکن است لوله های آب از آن رد شده باشد و یا در برابر بارش ها رطوبت بگیرند امکان رطوبت دیدن یا خیس شدن تجهیزات وجود دارد. به دلایل شکستگی و یا ریسک امنیتی لازم نیست این اتاق پنجره داشته باشد. ضمناً اتاق سرور باید در مکانی واقع شود که امکان وقوع سیل در طبقه همکف و یا چکه کردن در طبقات اخر نباشد.

علاوه بر موضوع رطوبت طراحان این اتاق باید مسائلی مانند نکات طراحی فیزیکی، سایز اتاق، پلکان و یا ئسترسی به کابل و امنیت فیزیکی را هم در نظر بگیرند.

استانداردهای دیتاسنتر

برای طراحی اتاق سرور باید از دو استاندارد TIA942 و ANSI/BICSI-002 پیروی کرد. برای داشتن مرکزداده خوب باید از این استانداردها به خوبی استفاده نمود.

جزئیات دو استاندارد

استاندارد TIA942 در زمینه استاندارد فیزیکی و سیستم‌های موجود در اتاق سرور بررسی ها را انجام می دهد.

 

استاندارد ANSI/BICSI-002 متعلق به سال 2010 است که به اصول و قواعد کابل کشی و ترانکینگ در خصوص کابل‌های مسی و فیبرنوری و میزان انرژی مورد نیاز برای اتاق اساره می نماید.

الزامات امنیتی دیتاسنتر

امنیت دیتا سنتر دارای الزاماتی است که باید رعایت گردد. البته باید در نظر داشت که یک سری از مسائل با توجه به کاربری آن و یا اهمیت و حساسیت اطلاعات (SDA) می‌توان با شدت کم‌تر یا بیشتری از آن استفاده نمود. قبل از طراحی یک دیتا سنتر باید موارد زیر را به‌صورت کامل استفاده نمایید:

 تهیه یک نقشه مهندسی ساختمان

 فواصل بین رک‌ها

تعیین مسیر کف و سقف جهت کابل‌کشی برق و شبکه

 در ادامه این مقاله قصد داریم به مواردی که لازم می‌باشد برای استانداردهای یک اتاق سرور در نظر بگیریم اشاره نماییم.

الزامات امنیتی عبارت‌اند از:

استقرار اتاق سرور.

استفاده از سیستم روشنایی مناسب.

شیلدینگ و به‌کارگیری رنگ ضد حریق یا EPOXY.

رعایت الزامات پیاده‌سازی اتاق سرور؛

مقاوم‌سازی ساختمان.

استفاده از سیستم اعلان و اطفای حریق.

استفاده از تهویه یا ساختار سرمایشی مناسب.

نصب درب مقاوم، ضد حریق و ضد سرقت.

استفاده از سیستم کنترل دسترسی.

ثابت کردن رک‌ها و تجهیزات.

استفاده از سیستم‌های نظارتی و دوربین تحت شبکه برای نظارت.

به کار نبردن درب شیشه‌ای، پارتیشن و یا پنجره.

استفاده از سیستم برق اضطراری یا یو پی اس مناسب.

اتصال تمام سیستم‌ها، رک‌ها و تجهیزات به سیستم ارت با حداکثر اهماژ ?2

قرار ندادن تجهیزات غیر مرتبط در اتاق مانند MDF و PBX

 

رافیکس طراحی استاندارد اتاق سرور مجموعه شما را با به‌کارگیری متخصصان شرکت ما با رعایت اصول و استانداردهای موجود انجام می‌دهد، برای اطلاع از تعرفه‌های خدمات زیرساخت شبکه با ما تماس بگیرید.

استقرار اتاق سرور:

برای طراحی و استفاده از اتاق سرور باید به محل قرارگیری آن توجه نمود. معمولاً به این محل‌ها اهمیت چندانی داده نمی‌شود. در بیشتر موارد بعد از تکمیل اتاق‌ها، از یک اتاق که دارای شرایط مطلوبی نیست و دارای جای نامناسبی است برای سرورها انتخاب می‌شود که در این صورت آسیب زیادی در شرایط بحرانی به سیستم‌ها وارد خواهد شد.

محل اتاق سرور

اتاق سرور ممکن است با توجه به موقعیت جغرافیایی در بالاترین یا پائین ترین طبقه هر ساختمان قرار گیرد. اگر محل سیل‌خیز باشد باید در طبقات بالاتر این کار را انجام دهیم. و درصورتی‌که مکان زلزله‌خیز است باید در پائین ترین طبقه مکان‌یابی شود. بر اساس یک سری اصول محل قرارگیری سرور نه باید در مرکز ساختمان و نه گوشه ساختمان باشد. در ضمن این محل‌ها نباید منتهی به راهروهای باریک باشد تا قادر باشیم جابجایی تجهیزات را انجام دهیم.

ضمناً باید برای مستحکم کردن اتاق و ایمن ساختن آن اقدامات لازم و ضروری صورت پذیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

الزامات پیاده‌سازی اتاق سرور

مقاوم کردن اتاق سرور

اگر امکان جابجا کردن زیرساخت اتاق سرور وجود نداشته باشد باید ساختار آن را تقویت نمود. ازجمله اقدامات در این زمینه مقاوم‌سازی و ضد زلزله کردن آن است.

برای این کار انجام امور زیر توصیه می‌شود:

مراحل مقاوم‌سازی:

دیوارها تا رسیدن به سطح آجری تراشیده شوند.

سطح موردنظر توسط یک لایه سیمانی پوشیده شود.

یک لایه ضد آتش Fire Tard روی یک لایه از سیمان کشیده شود.

مسیرگذاری کف و سقف جهت عبور لوله‌های اطفای حریق، برق و شبکه انجام شود.

بعد از انجام کارهای بالا آهن‌کشی و ستون گذاری انجام شود.

نصب شبکه‌های فلزی و گچ کاری روی آن

بعد از خشک شدن گچ لایه محافظتی و ضد آتش Epoxy پوشانده می‌شود.

شیلدینگ و استفاده از رنگ ضد حریق یا EPOXY

مسئله ضد حریق بودن تجهیزات اتاق سرور بسیار حائز اهمیت است. لذا توصیه می‌شود از رنگ‌های پلاستیکی و پلی‌استری جهت رنگ دیوارهای اتاق سرور استفاده نکنید.

زیرا به دلیل شیمیایی بودن این محصولات، قابلیت اشتعال بالایی دارند. اخیراً استفاده پوشش مناسب جهت اتاق سرور Epoxy است که این نوع پوشش دارای رنگ‌های متنوع و ضد حریقی است که می‌توان از آن برای کلیه سطح‌های خارجی ازجمله کف یا سقف و یا دیواره‌های جانبی استفاده نمود.

 

در ادامه این قسمت و قسمت دوم از دیگر استانداردها و الزامات امینی اتاق سرور که شامل موارد زیر است، توضیحاتی ارائه خواهد شد.

به‌کارگیری سیستم سرمایش مناسب.

به‌کارگیری سیستم اعلان و اطفای حریق.

نصب درب مقاوم، ضد حریق و ضد سرقت.

نصب و به‌کارگیری سیستم کنترل دسترسی.

نصب و به‌کارگیری دوربین‌های کنترل و نظارت.

عدم استفاده از هرگونه درب شیشه‌ای، پارتیشن و یا پنجره

منبع: پشتیبانی شبکه و سرور